niedziela, 23 marca 2014

nr 73 Wołga GAZ M-22 Kultowe Auta PRL-u

Wołga M-22 była produkowana od 1962 do 1970 roku zakładach w Gorkim (obecnie Niżny Nowogród). Była to produkcja uboczna fabryki GAZ. Samochody powstawały metodą ręcznego przerabiania seryjnych nadwozi typu sedan. Ta metoda mocno ograniczała produkcję. Furgonetki były sprzedawane do kolumn sanitarnych do państwowych przedsiębiorstw taksówkarskich rzadziej w prywatne ręce. W czasie produkcji była ona nie spotykana a dziś... całkowity rarytas (jeden niebieski stał 3 lata temu na obrzeżach warszawy). Wołga jest wzorowana na amerykańskich wozach ale nie kopią żadnych z nich. Pierwsze serie M-22 miały silnik od Dodga D5 i posiadały układ centralnego smarowania. Wołgi miały grube zabezpieczone blachy co oznacza remont kapitalny co 300 000 kilometrów. Samochody przeznaczone na eksport miały mocniejsze silniki. Fabryka produkowała też wersje tropik, która cechowała się wydajnym układem chłodzenia. Była ona kierowana dla bratniej Kuby. Tylne zawieszenie było wzmocnione co pozwalało na transportowanie pokaźnych gabarytów. Klapa bagażnika  była podzielona na pół. Wyrób z Gorki był ostatnim, który dotrzymywał kroku zachodnim furom. Model ma dwubarwne felgi (KAPie się to często nie zdarza). W tym modelu przód jest cechą charakterystyczną paszczą rekina. Ładny kolor z napisem Wołga napisana cyrylicą i co najważniejsze nie posiada linii papilarnych pochodzących z fabryki. Można powiedzieć, że jest to model z lepszych z serii.

Dane techniczne: 
Silnik: czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, o pojemności 2445 ccm
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Zużycie paliwa: 10-13 l/100 km
Moc: od 70 do 85 KM przy 4000 obr./min
Wymiary: długość - 4800 mm, szerokość - 1800 mm, wysokość - 1620 mm
Masa własna: 1560 kg



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz