sobota, 24 maja 2014

nr 83 GAZ-12 ZiM Kultowe Auta PRL-u

GAZ-12 ZiM była to limuzyna dla ludzi średniego szczebla produkowana w Gorkim (ZSRR) od 1950 do 1960 roku. Samochód nie był żadną kopią zachodniego samochodu lecz pomysłem Andrieja Lipharta. Pod maskę trafił silnik z ciężarówki GAZ 51 (Lublin 51) ,w którym zwiększono stopień sprężania i modyfikując układ dolotowy. Licencję na ten silnik kupiono jeszcze przed wojną u Dodga. ZiM posiadał też ciekawe rozwiązania takie jak samonośne nadwozie i siedzenia dla ochrony za fotelem kierowcy. Samonośne nadwozie było nietrwałe ale samochód zyskiwał na wadze. 
Najważniejszym elementem mechaniki była skrzynia biegów z synchronizowanymi biegami 2 i 3 i zastosowano w nim sprzęgło hydrokinetyczne powodowało to elastyczność jednostki napędowej. Dzięki temu ZiM mógł ruszać z dowolnego biegu z pod świateł. Wadą tego elementu było brak możliwości zostawienia auta bez zaciągniętego ręcznego. W latach 70 kiedy rząd postanowił sprzedać stare auta prywaciarzom. Samochody kupowano i przerabiano go np. do przewozu cebuli. Było woły robocze i tylko niektóre zachowały się w stuprocentach bez domowych udoskonaleń.
Model jest dość długi i waży trochę więcej od przeciętnych "kultowych". Biały kolor dodaje mu lekkości ale chromy zniszczyły pożądany efekt końcowy. Rysowane na boku drzwi srebrny pas mógł by być zastąpiony osobny. Co do auta nie mam złych myśli a prezentuję się bardzo okazale.

Silnik:
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Zużycie paliwa: 18 l/100 km
Moc: 90 KM przy  3600 obr./min
Masa własna: 1940 kg
Wymiary: długość - 5530 mm, szerokość - 1900 mm, wysokość - 1660 mm



1 komentarz:

  1. Interesting this Gaz, a long, very good piece
    The blaco colored suits her very well

    Best regards and thanks for sharing

    ;)

    OdpowiedzUsuń