czwartek, 27 marca 2014

nr 76 ARO 240 Kultowe Auta PRL-u

ARO 240 był produkowany w Campulung od 1972 do 2006 roku. W latach 70 ARO serii 24x zdobył drugie miejsce w teście aut terenowych organizowanym przez Ford Europe. Pierwsza seria produkowana w latach 1972-1976, miała prostokątne przednie reflektory pochodzące z Dacii, natomiast tylne pochodziły z IMS-a i były to samochody najmniej awaryjne później produkcja się pogarszała. Ogółem powstało sześć podstawowych odmian nadwoziowych serii 24x: 240 miała dwoje drzwi wraz z zdejmowaną opończą, 241 była odmianą czterodrzwiową, 242- dwuosobowy pikap, 243- dwudrzwiowe nadwozie przypominające kombi a 244 takie samo tylko pięciodrzwiowe. Pod maską mogła się znajdować cała gama silników od ekonomicznego 2495 ccm (83 KM) aż po silnik diesla o pojemności 3119 ccm (68 KM). Samochody serii 24x dobrze sprawdzały się w terenie i brodami o głębokości 60 cm. Model 240 był produkowany na Półwyspie Iberyjskim i w Portugalii a eksportowano go do Australii, Kanady i USA. Nabywców zachęcała niska cena auta i jego możliwości w terenie. Co raz gorsza jakość samochodów ARO sprawiały, że zachodni klienci coraz rzadziej sięgali po niego. W 2004 roku polska policja kupiła samochód ARO, który był na wyraz awaryjny jak i sypiący się. Model ma odpinaną plandekę, którą po zdjęciu widać kabinę kierowcy a za nią dwie ławki. Auto posiada koło zapasowe. Przód samochodu najbardziej przykuwa uwagę. Potężna atrapa chłodnicy i prostokątne lampy przypominają rasowy samochód terenowy. Zderzaki też odgrywają tu rolę uszlachetnienia modelu.

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o pojemności 2495 ccm
Prędkość maksymalna: 115 km/h
Zużycie paliwa: ok. 14 l/100 km
Moc: 83 KM
Masa własna: 1650-2000 kg (w zależności od wersji)
Wymiary: długość - 3974 mm, szerokość - 1784 mm, wysokość - 1936 mm




1 komentarz: