niedziela, 2 lutego 2014

nr 67 Moskwicz 2141 Kultowe Auto PRL-u

Moskwicz 2141 był produkowany w Moskwie od 1985 do 2000 roku. Auto było zaprojektowane już w 1977 roku. Moskwicz był kopią francuskiej simki 1308 ale nie do końca. Radzieccy projektanci powiększyli silnik, zwiększyli długość maski i skrócili bagażnik. Auto po prawie 8 latach zostało wprowadzone do produkcji. Na rynkach zagranicznych nazywał się Łada Aleko lub Aleko 2141. Moskwicz charakteryzował się jednym z najniższych w historii radzieckiej motoryzacji współczynników oporu powietrza Cx = 0,34. Samochody te są wykorzystywane do dziś jako taksówki w krajach byłego ZSRR. Pod koniec produkcji samochody rdzewiały już na placu przy fabrycznym. Samochód był na pierwszy rzut oka podobny do: Simca 1308 i  do Talbota 1510 Lahti. W 2002 roku fabryka ogłosiło bankructwo. Samochód bardzo topornie zrobiony. Krzywe felgi, za grube czarne paski pod oknami, nie dopasowany gril i lampy. Jest to najgorszy model w mojej kolekcji.

Dane techniczne:
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, o pojemności 1500 i 1600 ccm
Prędkość maksymalna: 140 km/h
Zużycie paliwa: około 8 l/100 km
Moc: 72 i 77 KM
Wymiary: długość - 4350 mm, szerokość - 1690 mm, wysokość - 1400 mm
Masa własna: 1090 kg


8 komentarzy:

  1. chyba nie jest aż tak drastyczny, żeby nazywać go najgorszym;) są w kolekcji KAPu większe bazyliszki;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bryła jest w miare ale podwozie jest najgorszym elementem auta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawda nie są jednokolorowe ale krzywe są. Ktoś źle je przymocował :)

    OdpowiedzUsuń
  4. haha, mój ma za to obdarty lakier;) czekaj aż dostaniesz IŻa 2126 ten już z daleka wygląda jak łunochod;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Model Nysy wygląda całkiem nieźle. Następne modele KAPu to same zachodnie auta. Ja zbieram tylko modele bloku wschodniego. Ale Fiata uno przefarbuje na czerwono;). Ja wole kupić model w kiosku bo z pocztą nigdy nie wiadomo.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wypowiem sie o Nysie jak dostane ją do ręki;) co do zachodnich aut to ja sie bardzo cieszę, że pojawią się Peugeoty, Triumphy, Simci czy wreszcie Citroeny. To auta, które w PRLu pojawiały się na drogach często a ich nieosiągalność dla zwykłych obywateli nadawała im nimbu kultowości;) nie mogę się doczekać tez Multipli;)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja muszę czekać pół roku kiedy pojawi się uno. Od razu na warsztat pójdzie albo na lakiernie;)

    OdpowiedzUsuń