czwartek, 3 grudnia 2015

nr 100 GAZ - 14 Czajka Kultowe Auta PRL-u

Historia:
Na początku lat 60-tych GAZ 13 Czajka stawała się już przestarzała pod względem sylwetki, więc rząd zlecił zakładom GAZ modernizację limuzyny. Prace nad prototypem rozpoczęły się w 1961 ale zakończyły się fiaskiem. W 1967 roku zapadła decyzja nad stworzeniem nowej czajki, rok później był już gotowy pierwszy prototyp, który po dopracowaniu również trafił do kosza, z powodu niskiej linii nadwozia i małym miejscem na nogi. W następnych latach projektowano dalej aż w 1977 powstała partia pilotażowa. Pierwszy egzemplarz dostał L. Breżniew. "Czternastka" różniła się od swojego poprzednika niemal wszystkim od wyglądu aż po prędkość maksymalną. Co ciekawe samochód hamował tylko trzema kołami (przód i jedno tylne). Przez cały okres produkcji powstało 1120 egzemplarzy . Jedną z odmian czajki był kabriolet, który wyglądał na wyraz pięknie.

O modelu:
Samochód jest jednym z dłuższych modeli w kolekcji, ma on 13,7 cm. Posiada on liczne niedoskonałości. Najbardziej denerwująca jest monotonia karoserii (prosty kanciak). Pas przedni to drugi mankament, który nie posiada on głębi i bez niej nie wygląda okazale (w oryginale atrapa chłodnicy też była częściowo czarna). Samochód razi swoim tandetnym plastikowym srebrem. Przykładem są felgi i zderzaki a dopełnieniem tego jest praktyczny brak detali w modelu. Co do felg, mogły być z czarnymi dodatkami a opony z chudym białym paskiem po boku. Odradzam kupna tego modelu bo zawiedziecie się nim. Przepraszam czytelników za taką ocenę ponieważ samochód jakoś nie przypadł mi do gustu.



Przepraszam za jakoś zdjęć ale zmienilem aparat i nie opanowalem go jeszcze na tyle.
  Dane produkcyjne:
Lata produkcji: 1977 - 1988
Miejsce produkcji: Gorki, ZSRR
Klasa auta: F

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy, ośmiocylindrowy, widlasty, o pojemności 5526 ccm
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa: ok. 20 l/100 km (przy prędkości 100 km)
Moc: 220 KM
Masa własna: 2590 kg; dopuszczalna masa całkowita - 3150 kg
Wymiary: długość - 6114 mm, szerokość - 2020 mm, wysokość - 1525 mm




7 komentarzy:

  1. Espectacular limousine GAZ, bello modelo.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Z pewnością alternatywą dla KAPowskiej Czajki jest model Nash Avtoprom, który wykonany jest o niebo lepiej, a w sumie za niewiele wyższą lub porównywalną cenę można go upolować na allegro.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam!
    Widziałem Czajkę z Nash Avtoprom bodajże ty ją masz. KAP ma monopol na polskim rynku, więc nie musi się starać o jakość swoich modeli, ja to tak przynajmniej odbieram a ci którzy już są wytrawnymi kolekcjonerami szukają modeli na zagranicznych rynkach lub z innych firm, które nie pojawiają się w kiosku.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie te auta w dawnych czasach były bardzo kultowe. Ja jednak jeszcze interesuję się kwestiami formalnymi jeśli chodzi o samochody. Jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/sprzedaz-auta-a-wspolwlasciciel/#kotwica3 to gdy jest współwłaściciel to także można sprzedać auto.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dokładnie pamiętam te auta i muszę przyznać, że w dzisiejszych latach mają one swój urok. Jeśli ktoś się interesuje motoryzacją to polecam lekturę http://motopl.com/2015,usterka-znajdz-odpowiedniego-fachowca-1130.html w której fajnie opisano co zrobić w przypadku pojawienia się usterki w samochodzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam te samochody jak jeszcze jeździły po drogach i faktycznie jest to poniekąd relikt motoryzacji. Jak ja gdzieś jadę to wtedy zawsze zabieram ze sobą kontakt do pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ gdyż nigdy nie wiem kiedy może się przydać.

    OdpowiedzUsuń