sobota, 19 listopada 2016

nr 104 Żuk A-05 Kultowe Auta PRL-u

Historia:
W latach 50 ubiegłego wieku na polskim rynku brakowało lekkiego pojazdu dostawczego, który wypełnił by lukę między Warszawą a Lublinem, więc w 1956 roku w Zakładowym Biurze Konstrukcyjnym rozpoczęto prace nad projektem. Wytyczne były proste: nowy samochód miał mieć jak najwięcej części i elementów pochodzących z Warszawy M20 aby obniżyć koszty produkcji. Do nowego projektu zastosowano zawieszenie i zmodyfikowaną ramę od auta bazowego, zastosowano silnik M-20 (później S-21). Publiczna prezentacja nowego auta – Żuka A03 odbyła się w 1958 roku na Targach Poznańskich. Duże grono osób zainteresowanych przyczyniło się do produkcji seryjnej. Pierwsze partie sztuk miały drzwi otwierane pod wiatr. W 1966 roku do produkcji wszedł model A05 czyli zamknięty furgon. Cieszył się on takim zainteresowaniem, że uruchomiono linie produkcyjna na eksport np. do ZSRR, Węgier, NRD a w roku 1971 ponad połowa rocznej produkcji szła na eksport. Żuki do 1972 roku (modernizacja kabiny) były nazywane „smutkami” poprzez charakterystyczny wlot powietrza. Na bazie A05 powstał A15 czyli samochód straży pożarnej, który przyjął się bez zarzutu. Istniało też hasło promujące:”Dla samochodu Żuk nie ma złych dróg


O modelu: 
Gdy patrzymy na model od przodu oraz z boku widzimy, że koła są zbyt duże. Następna rzeczą do której można się doczepić to tylne malowane lampy stopu. Na ich miejsce dałbym coś na wzór przednich migaczy. Pomijając brak szyb bocznych przechodzimy do zalet modelu. Posiada on doskonałą bryłę z przetłoczeniami a cienka warstwa farby podkreśla każde wytłoczenie. Przednie dzielone zderzaki malowane na biało w połączeniu z wyrazem smutka dodają uroku samochodu. Na felgach wyróżniono srebrne dekielki znane z Warszawy, Syreny. Dość widoczne wnętrze nie posiada większych wad, choć przedni panel i tylna ściana zawsze były w kolorze nadwozia. Pod prostą przednia szyba znalazło się miejsce na logo lubelskiej fabryki, jest to nadruk na wypukłym metalu (np. A15 i A11 nie maja tego przetłoczenia a A03 ma przetłoczenie ale nadruku już nie)



Dane produkcyjne:
Lata produkcji: 1965 - 1973 (lifting)
Miejsce produkcji: Lublin, Polska

Dane techniczne:
Silnik:
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Zużycie paliwa: 15 l/100 km
Moc: 70 KM
Wymiary: długość - 4310 mm, szerokość - 1820 mm, wysokość - 12180 mm
Masa własna: 1450 kg; dopuszczalna masa całkowita: 2450 kg   


(Zdjęcia robione na szybkości dlatego taka jakość)




1 komentarz:

  1. MUY BELLA LA CAMIONETA!!

    SALUDOS!!

    https://clasicos1-64.blogspot.com.ar/

    OdpowiedzUsuń