poniedziałek, 10 lutego 2014

Junak M-10 Kultowe Auta PRL-u Wydanie Specjalne nr 8

Junak był polskim motocyklem produkowanym w Szczecinie od 1957 do 1965 roku. W latach 50 XX wieku narastał co raz większy popyt na ciężkie motocykle. Fabrykę ulokowano w Szczecinie gdzie przedtem produkowano łóżka, szafy, wózki itp. Junaka wzorowano na angielskich motocyklach. W 1957 roku wyrób wyceniono na 13 500 złoty a pod koniec roku już na 20 000 a WFM M06 kosztowała wtedy zaledwie 7000 złoty. Do junaka były też produkowane wózki boczne o nazwie Sum (Kraków) i w fabryce o nazwie WB-01. Ciekawostką jest też montowany w junakach klosz przedniej lampy, który był sprowadzany z NRD (tylko w M07). Podczas 9 lat produkcji pojawiły się takie wersje jak: B20, M10, M07, M07 R i M07C. Motocykl trochę nie trafił w odpowiednie lata produkcji ponieważ moda na nie nastąpiła po zakończeniu produkcji ( koniec lat 70). Łącznie w Szczecinie wyprodukowano ponad 91 000 motocykli. Jest to jedyny model motocykla w kolekcji. Junak za te jeszcze 29,90 złoty dobrze wygląda. Z daleka wygląda dość dobrze ale gdy się przyjrzeć bliżej od razu porażają felgi wykonane z plastiku. Więcej błędów nie zaobserwowałem oprócz potężnej dziury na stojak. Silnik główna część motoru. Wykonana z plastiku ale nie wygląda tandetnie. Motocykl jest w skali 1:24. Mogli się postarać w 1:43. Mniejszym KAPowskim błędem jest brak prędkościomierza na obudowie lampy. Więcej zastrzeżeń nie mam. A i na koniec rejestracja mi odpadła i ją zgubiłem, więc jej tam nie ma.

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy, jednocylindrowy, czterosuwowy, o pojemności 349 ccm
Prędkość maksymalna: 125 km/h
Zużycie paliwa: 3,5 l/100 km
Moc: 19 KM
Masa własna: 170 kg, dopuszczalna masa całkowita 370 kg
Wymiary: długość - 2172 mm, szerokość - 740 mm wysokość - 1100 mm



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz