niedziela, 1 marca 2015

Niewiadów N126 Kultowe Auta PRL-u Wydanie specjalne

Historia:
Przyczepę tą chyba nikomu nie muszę przedstawiać, znajduje się ona w prawie każdej miejscowości turystycznej. Została ona zaprojektowana pod samochód Fiat 126p. Wyróżniała się ona niską masą oraz nadwoziem z tworzywa sztucznego (wtedy przyczepy były najczęściej z drewna). Niska masa sprawiała, że każdy słaby samochód mógł ją ciągnąć. Przyczepa początkowo ważyła około 300 kg a jej następca z 1984 roku N126n ważył już 600 kg. Trudno opisać jaka to wersja tej przyczepy kempingowej ponieważ pojawiły się oznaczenia w kolejnych latach wytwarzania: a, b, d, e i et (wszystkie się czymś różniły) a w gazetce nie ma o tym a ni słowa jaki to typ. Okna wykonane z pleksiglasu wytrzymywały włamanie na wnętrze kamperu, przy czym chroniły jego właścicieli przed rabunkiem. Hamulec najazdowy pojawił się w kolejnych latach produkcji, który często zawodził. W przedstawionej przyczepie mogło komfortowo spać dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Znakiem rozpoznawczym przyczep kempingowych N126 było zamontowanie felg pochodzących z Fiata 126p. Na eksport szły wersje lepiej wyposażone, posiadały one już wtedy hamulec najazdowy, otwierane okna oraz podwozie z lepszym zawieszeniem.

O modelu:
W moich zbiorach posiadam trzy przyczepy N126 i zbytnio nie różnią się od siebie. Pierwszym elementem drażniący oko są za małe i za cienkie kółka w porównaniu z bryłą nadwozia. Zawiodłem się na lampach, są prostokątne a spodziewałem się czterech okrągłych. Trzecim mankamentem jest wystająca z podwozia belka umiejscowiona w tylnej części, trochę szpeci ale cóż to jest DeA a nie Sunstar. Z powłoką lakierniczą trochę przesadzili jest stanowczo za gruba. Wnętrze odzwierciedlono i wykonano umiarkowanie z plusem, ocena była by wyższa za kolory i odwzorowanie drewna z szafek. Przyzwoicie odwzorowano przód. Zadbano o czarną obwódkę wokół okna, skrzynka na gaz za bardzo zmniejszona ale na swoim miejscu, kółko podporowe porządnie zamontowane i bez obawy, że nie odpadnie przy chwili nieostrożności.

Dane produkcyjne:
Lata produkcji: 1972 - do teraz z licznymi modernizacjami
Miejsce produkcji: Niewiadów, Polska
Rodzaj przyczepy: kempingowa

Dane techniczne:
Instalacja elektryczna: 12 V (z instalacji auta) i 220 V (ze źródła zewnętrznego)
Rozstaw kół: 1500 mm
Zaczep kulowy:  średnica 50 mm
Liczba miejsc do spania: model 126d - 3, model 126e - 2+2
Masa własna: 500 kg; dopuszczalne obciążenie podczas jazdy: 100 kg
Wymiary: długość - 3880 mm, szerokość - 1940 mm, wysokość- 2180 mm





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz