nr 78 Nysa 521 Kultowe Auta PRL-u
Nysy 521 były produkowane w Nysie od 1968 do 1994 roku. Poprzednie ''wcielenia'' nysek nie najgorzej sprzedawały się w państwach Trzeciego Świata, więc konstruktorzy w padli na pomysł żeby nysy sprzedawać poza żelazną kurtynę. Aby kontynuując sukcesy za granicą fabryka stworzyła sześć podstawowych odmian nadwoziowych: furgon, towos, mikrobus, sanitarkę, kinowóz i chłodnię. W modelu 521 zastosowano archaiczny dolnozaworowy silnik M-20 pochodzący z warszawy. Co nowego wprowadzono do tego dostawczaka a więc tak powiększono przednią szybę, nowe wygodne fotele, wywietrzniki na dachu, uchwyty na pasy (eksport). Początkowo sprzedawano je do Bułgarii, Rumunii, ZSRR i na Węgry. Po targach w Brukseli w 1971 roku popularność auta zaczęła rosnąć. Głównymi odbiorcami była Belgia i RFN. Niemcy zażyczyli sobie skrzyni biegów o czterech przełożeniach i wydłużoną skrzynie ładunkową. Pod koniec lat 70 do zagranicznych odbiorców trafiało nawet 75 % wyprodukowanych samochodów. Z początkiem lat 80 popularność na tego typu auta zaczęła powoli się obniżać. W tedy Nysy były już mocno przestarzałe. Nysy u nas najczęściej kojarzą się z najgorszymi chwilami PRL: stanem wojennym w którym milicja i wojsko wdarły się na ulice miast. Nysy w prawdzie mówiąc nie były szczególnie odporne na korozję Model można powiedzieć, że jest "nie dotarty" mówią o tym za krótkie szyby boczne, felgi z ify F9. Poza tym model czystością ryjka budzi sentyment do niego, na lakier nie narzekam ale w mojej nysce jest ubrudzony fabrycznie hmm .. :(
Dane techniczne:
Silnik: (M-20) i (S-21): czterocylindrowy, czterosuwowy,o pojemności 2120 ccm
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Zużycie paliwa: ok. 14 l/100 km
Moc: 68 KM
Masa własna: 1560 kg
Wymiary: długość - 4500 mm, szerokość - 1780 mm, wysokość - 2235 mm
Bardzo lubię ten model, choć nie ukrywam, że czekam z niecierpliwością na 522;)
OdpowiedzUsuń