nr 60 ZIŁ 111 Kultowe Auta PRL-u
ZIŁ-y 111 były produkowane w moskiewskiej fabryce od 1959 do 1967 roku (około 10 sztuk rocznie). Samochód był przeznaczony do przywódców państw socjalistycznych ale też woziły papieża Jana Pawła II i prezydentów Francji. W latach 1959-1967 powstały 112 ziłów 111, w tym 11 kabrioletów. W 1962 ZIŁ przechodzi modernizację (cztery reflektory, zmieniona atrapa chłodnicy) model 111G. 1964 roku powstaje cabrio oznaczone symbolem 111D. Samochody te miały pancerz o grubości 20 cm i kuloodporne szyby. Tapicerka była ze skóry. ZIŁ-y miały tzw. bieg defiladowy do jazdy w tempie maszerującego wojska. Do Polski trafiło siedem egzemplarzy w tym parę kabrioletów. Dziś wiadomo, że w Polsce znajdują się dwa egzemplarze ZIŁ-a 111G. Model długi, ciężki ale nie bez wad. Wadami są: zderzaki za mało w nich widocznych szczegółów i tylne lampy (malowane).
Dane techniczne:
Silnik: ośmiocylindrowy, benzynowy, o pojemności 5980 ccm
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Zużycie paliwa: około 25 l/100 km
Moc: 200 KM
Wymiary: długość - 6190 mm, szerokość - 2045 mm, wysokość - 1637 mm, rozstaw osi - 3760 mm
Masa własna: 2815 kg
Z tym modelem Ziła kojarzy mi się wizyta towarzysza Chruszczowa w Katowicach w roku bodajże 1963... Fajnie, że autor odkurzył ten zapomniany model...
OdpowiedzUsuń