niedziela, 1 marca 2015

Niewiadów N126 Kultowe Auta PRL-u Wydanie specjalne

Historia:
Przyczepę tą chyba nikomu nie muszę przedstawiać, znajduje się ona w prawie każdej miejscowości turystycznej. Została ona zaprojektowana pod samochód Fiat 126p. Wyróżniała się ona niską masą oraz nadwoziem z tworzywa sztucznego (wtedy przyczepy były najczęściej z drewna). Niska masa sprawiała, że każdy słaby samochód mógł ją ciągnąć. Przyczepa początkowo ważyła około 300 kg a jej następca z 1984 roku N126n ważył już 600 kg. Trudno opisać jaka to wersja tej przyczepy kempingowej ponieważ pojawiły się oznaczenia w kolejnych latach wytwarzania: a, b, d, e i et (wszystkie się czymś różniły) a w gazetce nie ma o tym a ni słowa jaki to typ. Okna wykonane z pleksiglasu wytrzymywały włamanie na wnętrze kamperu, przy czym chroniły jego właścicieli przed rabunkiem. Hamulec najazdowy pojawił się w kolejnych latach produkcji, który często zawodził. W przedstawionej przyczepie mogło komfortowo spać dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Znakiem rozpoznawczym przyczep kempingowych N126 było zamontowanie felg pochodzących z Fiata 126p. Na eksport szły wersje lepiej wyposażone, posiadały one już wtedy hamulec najazdowy, otwierane okna oraz podwozie z lepszym zawieszeniem.

O modelu:
W moich zbiorach posiadam trzy przyczepy N126 i zbytnio nie różnią się od siebie. Pierwszym elementem drażniący oko są za małe i za cienkie kółka w porównaniu z bryłą nadwozia. Zawiodłem się na lampach, są prostokątne a spodziewałem się czterech okrągłych. Trzecim mankamentem jest wystająca z podwozia belka umiejscowiona w tylnej części, trochę szpeci ale cóż to jest DeA a nie Sunstar. Z powłoką lakierniczą trochę przesadzili jest stanowczo za gruba. Wnętrze odzwierciedlono i wykonano umiarkowanie z plusem, ocena była by wyższa za kolory i odwzorowanie drewna z szafek. Przyzwoicie odwzorowano przód. Zadbano o czarną obwódkę wokół okna, skrzynka na gaz za bardzo zmniejszona ale na swoim miejscu, kółko podporowe porządnie zamontowane i bez obawy, że nie odpadnie przy chwili nieostrożności.

Dane produkcyjne:
Lata produkcji: 1972 - do teraz z licznymi modernizacjami
Miejsce produkcji: Niewiadów, Polska
Rodzaj przyczepy: kempingowa

Dane techniczne:
Instalacja elektryczna: 12 V (z instalacji auta) i 220 V (ze źródła zewnętrznego)
Rozstaw kół: 1500 mm
Zaczep kulowy:  średnica 50 mm
Liczba miejsc do spania: model 126d - 3, model 126e - 2+2
Masa własna: 500 kg; dopuszczalne obciążenie podczas jazdy: 100 kg
Wymiary: długość - 3880 mm, szerokość - 1940 mm, wysokość- 2180 mm





nr 98 Fiat 126P FL Kultowe Auta PRL-u

Historia:
Po 11 latach produkcji Fiata 126p nadszedł czas na modernizację. Najbardziej rzucającą się w oczy była zmiana zderzaków na czarne masywne wykonane z plastiku. Drobniejsze zmiany to: poszerzone nadkola, nowe lusterka, poszerzony wlot powietrza, nowy prędkościomierz z obudową, zniknięcie charakterystycznej linki miedzy siedzeniami oraz zastosowanie alternatora. Samochód jest najbardziej polecany przez fanów wersją malucha ponieważ nie miał aż takich problemów z rdzą jak jego następca czyli EL oraz są jeszcze części do tego modelu. FL oznacza face lifting co znaczy unowocześnienie, zmianę.

O modelu:
Na ten model czekałem dość długo z dwóch powodów: pierwszy pojazd z hakiem holowniczym w kolekcji oraz sentyment do posiadanego przez mojego sąsiada czerwonego FL-a. Modelik jest zrobiony z dużą uwagą na szczegóły. Wreszcie zastosowano czarne obwódki wokół szyb ale z przodu jakoś jej zabrakło, ale trochę boczne szyby im nie wyszły. Ładnie prezentuje się czarny korek wlewu paliwa między dwoma przetłoczeniami. Do przodu auta nie mam się do czego przyczepić, wszystko jest na właściwym miejscu. Moim zdaniem ma on trochę za niskie zawieszenie ale tylko odrobinę. Żółte nadwozie z czarnymi detalami daje bardzo efektowny oraz estetyczny wygląd. Logotypy są też bez zarzutu. Gdy się patrzy na tył w linii prostej model wygląda jak prawdziwy. Jedynym minusem mogą być tylko i wyłącznie koła. Co mojego drugiego modelu od początku nie miał tylnej rejestracji.

Dane produkcyjne:
Lata produkcji: 1984/85-1994
Miejsce produkcji: Bielsko-Biała, Tychy, Polska
Klasa auta: A, miejski

Dane techniczne:
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy, o pojemności 652 ccm
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Moc: 24 KM
Wymiary: długość - 3109 mm, szerokość - 1377 mm, wysokość - 1335 mm
Masa własna: 600 kg, dopuszczalna masa całkowita: 920 kg